Sikkert fiberbredbånd for en av Europas beste online-gamere

I Kabelvåg sentrum sitter en av Europas beste World of Warships-spillere. Online-spill krever stabilt bredbånd med fart og kapasitet – og sikkerhet.
–Blir du senket, er du ute, forteller Daniel Strømnes (34), som har fiberbredbånd fra Lofotkraft Brebånd/Altibox.
Han konkurrerer online med – og mot mange tusen spillere fra Europa.
World of Warships går ut på å senke fiendens krigsskip. For noen kan dette bli så alvorlig at de prøver å torpedere den ekte motstanderen, med et angrep på nettforbindelsen.
Det sørger Altibox sin driftssentral for å stoppe.
–Altibox sin driftssentral i Stavanger sikrer Lofotkraft Bredbånd sine tjenester i Lofoten, sier Espen Thorvaldsen, daglig leder i Lofotkraft Bredbånd.
I den høyteknologiske hovedsentralen i Stavanger jobbes det 24 timer i døgnet alle dager i året.
–Det gir oss trygghet – og bidrar til at våre kunder får den tjenesten de betaler for, sier Thorvaldsen.

Kent Sirevåg (t.v), leder for Altibox driftssentral i Stavanger og Espen Thorvaldsen, daglig leder i Lofotkraft Bredbånd.
–Overvåking, varsling og eskaleringer er det viktigste, slik at feilene blir løst raskt, og gir best mulig opplevelse for kundene, sier leder for driftssentralen, Kent Sirevåg.
Angrep
Av og til oppleves angrep utenifra rettet mot både nettet, systemet – og kundene.
–Dette kalles DDoS, som betyr tjenestenekt, forteller Sirevåg.
Det finnes mange måter å angripe et nett på. Blant annet kan man bestille angrep på nettet for en billig penge. Det kan ødelegge for en eller flere kunders nettilgang, gi hakking på TV med mer.
–For eksempel, sier Sirevåg: –Det sitter en person i Lofoten og spiller dataspill på nett. Det krever god fart og kapasitet. Personen ligger an til å vinne en stor konkurranse. Tidligere kunne en konkurrent sabotere dette ved å bestille et DDoS-angrep. Ikke nå.
–Altibox har installert en «vaskemaskin» som håndterer dette og som kaster ut trafikken som utgjør angrepet, forteller Sirevåg. Vaskemaskinen kalles et DDoS-mitigation-system. Dermed vil bare «ren» trafikk komme fram til kunden.
–Det er mulig at jeg har blitt utsatt for et angrep uten at jeg har visst om det, sier Daniel Strømnes, som har hatt Lofotkraft Bredbånd siden 2008.
–Jeg har hørt om angrep som sender Ping-pakker til en server, som rett og slett blir overbelastet. Det kan ta kapasiteten på nettet, slik at linjen for en spiller blir dårlig, sier Daniel, som jobber med utvikling og produksjon av hydraulikk ved Lofoten Hydraulikk.
Daniel har fiberbredbånd fra Lofotkraft Bredbånd og Altibox TV-løsning.
–PC-en bruker jeg nesten bare til å spille spill, ellers gjør jeg, som folk flest, nesten alt på telefonen. Jeg betaler i nettbank, er på sosiale medier, sender meldinger.
iPhonen er tilknyttet det trådløse nettet i boligen i Kabelvåg.
World of Warships handler om være god til å spille, men like viktig er det å ha god kunnskap om de forskjellige skipenes historie og spesifikasjoner.
–Slik at du kan gjøre handlinger utifra skipenes spesifikasjoner for å senke krigsskipene fra forskjellige land, sier Daniel, som spiller med mus og hodetelefoner.
Han har spilt mer enn 7000 runder av World of Warships.
–Det er helt på gjennomsnittet av antall kamper andre spillere har spilt. Jeg bruker ikke så mye tid som jeg gjorde før. Jeg har ikke tid, jeg er far og har jobb.
En kamp varer i maks 20 minutter – og 12 mot 12 spillere.
Tidligere spilte Daniel på et internasjonalt lag som var topp 30 i Europa.
–Det gjør jeg ikke nå lenger. Det tok for mye tid. Dersom du skal henge med helt i toppen må du øve to/tre ganger i uka og spille nesten hver dag, sier Daniel, som fremdeles er i Europa-toppen.
Nå er han med i et norsk lag, i en såkalt «competitive klan». Ett lag har maks 30 spillere. Det er 40.000 aktive World of Warships-spillere i Europa.
–Vi er 18 på det norske laget og det er et sterkt lag. Vårt mål er å være topp 30 i Europa, sier Daniel, som alltid vært interessert i maritim krigshistorie.
Nå bruker han interessen og kunnskapen til å være i World of Warships-toppen.