Ny TV-løsning, mindre stress og flere muligheter

–Nå trenger vi ikke skynde oss hjem. Kommer vi for seint til et TV-program, starter vi bare forfra når vi vil, forteller Gullik Maas Pedersen.
Høsten 2018 oppgraderte Storøya Boligsameie i Svolvær til den nye løsningen fra Lofotkraft bredbånd og Altibox.
–Her fungerer alt veldig godt. Vi har stor kapasitet, det er stabilt og den nye TV-løsningen gir oss mange nye muligheter, sier Gullik, som har vært leder av Storøya Boligsameie siden 2011.
Hjemme hos Gullik Maas Pedersen og kona Toril konkurrerer TVen med den fantastiske utsikten fra stua. Kona ser norske skiskytteren skyte blink. Gullik forteller om fiberteknologien som igjen har gitt beboerne i boligsameiet bedre brukeropplevelser.
–Det var sønnen vår som fortalte om den nye TV-løsningen. Han har den der han bor i Kabelvåg. Han anbefalte oss å oppgradere, forteller Gullik.
–Hva er bra med den nye TV-løsningen fra Lofotkraft bredbånd og Altibox?
–Alle muligheten! Nå trenger vi ikke skynde oss hjem. Kommer vi for seint til et TV-program, starter vi bare forfra når vi vil. Her en kveld leide vi for første gang også en film. Det var veldig enkelt, sier Gullik Maas Pedersen, som i høst ble pensjonist, etter å ha jobbet som journalist i Lofotposten siden 1994.
–Vi merker at den nye TV løsningen er veldig populær blant våre kunder, sier Trine Husjord salgs- og markedsleder i Lofotkraft bredbånd.
–Hvorfor bør folk bytte til oppgradert løsning?
–De får den nye TV-løsningen, det er det viktigste for folk, sier Husjord. –Med Altibox-teknologien tilbyr vi TV på alle skjermer. Folk kan se TV når de vil. Hvor de vil. De kan leie filmer, se opptak, strømmetjenester, radio og apper.
–Hva med internett?
–Vi tilbyr flere forskjellige pakker. Storøya Boligsameie gikk for Altibox 500-pakken. Derfor fikk de også raskere internett, selv om de hadde bra kapasitet fra før.
Omtrent halvparten av Lofotkraft Bredbånds borettslagskunder har fått oppgradering.
Med ny hjemmesentral får man også ny pakkeløsning med hurtigere internett og den nye TV-løsningen til Altibox.
–Våre kundeundersøkelser viser at de som har gått over til den nye TV-løsningen er mer fornøyd enn de som har den gamle løsningen, sier Husjord, som nå forventer at mange borettslag og sameier i Lofoten i løpet av 2019 oppgraderer sin løsning.
–Hva innebærer det å bytte?
–Noen må bytte hjemmesentral. Alle må bytte til ny dekoder, fordi den gamle dekoderen ikke støtter den nye TV-plattformen, forteller Husjord, som legger til at resten av oppgraderingene, raskere internett og bedre TV-løsning, kommer gjennom Altibox-teknologien.
– Da vi oppgarderte, fikk vi mer kapasitet, mer fart på internett, men vi har lenge hatt det vi trenger, så raskere internettet var ikke de viktigste for oss, forteller Gullik.
Han og kona surfer på hver sin iPad og smartelefon. Når de er på ferie merker de at internetthastigheten og stabiliteten ikke er den samme som hjemme.
–Det er når vi er på reise vi skjønner hvor bortskjemte vi er med raskt internett. Fiberteknologien fra Lofotkraft bredbånd er også veldig stabil, sier Gullik, som selv var tidlig ute med å jobbe med internett, som journalist på nettavisen til Lofotposten.
–Vårt fiberbredbånd gir opp- og nedlasting med samme fart. Internett-løsning er også skalerbar. Det betyr kundene kan til enhver kan utvide til nok båndbredde for alle, både i dag og i framtiden, sier Husjord.
God support
–Jeg er veldig fornøyd med supporten hos Lofotkraft bredbånd og Altibox. De er kundevennlig og snakker et språk jeg skjønner, sier Gullik Maas Pedersen, som også er glad han slipper å taste mange valg og vente lenge på svar når han ringer kundesenteret.
– Jeg får god veiledning til å forstå og det jeg ikke skjønner. For eksempel med TV-løsningen.
–Har du et eksempel?
–Ja, her om dagen måtte jeg ringe, ikke fordi det var noe feil, men fordi det var noe jeg ikke forsto. Jeg skulle se et program som hadde gått på NRK tidligere i uka. Det viste seg at jeg bare var på feil sted i menyen. Kundesenteret forklarte enkelt og greit, og når jeg valgte appen til NRK i Altibox-løsningen, kunne jeg se programmet med engang.
Gullik Maas Pedersen og kona Toril flyttet inn i Storøya Boligsameie da det var nytt i 2011.
–Vi ønsket oss et enklere hjem. Med alt på et plan. Og utsikt, sier Gullik og peker på havet og lyset.
Siden 2016 har de hatt bredbånd fra Lofotkraft bredbånd. De første årene hadde de bredbånd fra en annen leverandør.
–Jeg sjekket tilbudene fra Lofotkraft bredbånd fordi vi ønsket et bedre tilbud og en bedre løsning, som også ga oss mulighetene til å få trådløse signaler til TV, slik at vi kunne plassere TV-en akkurat der vi ville i stua, sier Gullik.
Tidligere sto boksen med internettsignalene i gangen i leiligheten.
–Montøren fra Lofotkraft bredbånd kom, sjekket og gjorde en kjempejobb. De flyttet hjemmesentralen inn ved siden av kjøleskapet vårt. På den måten fikk vi gode datasignaler i hele leiligheten og på altanen, forteller Gullik.
I 2005 etablerte Lofotkraft, Lofotkraft Bredbånd, selskapet som skulle gi fibernett til Lofotingene. De valgte partnerskapet med Altibox. 14 år senere kan de se tilbake på en vellykket satsing.
–Utviklingen og forventingene fra kundene har gått veldig fort, forteller Trine Husjord, i Lofotkraft Bredbånd.
Før 2005 var Telenor enerådende på teleinfrastruktur i Lofoten. Nå har Lofotkraft Bredbånd over 6000 kunder og mer enn 500 bedriftsleveranser.
–Vi bygger fremdeles ut vårt stamfibernett i Lofotkraft, forteller Husjord. Akkurat nå jobber vi med fortetting…
–Fortetting?
–Ja, i flere områder der vi har hatt fiber i noen år, er det flere kunder som ikke har koblet seg på vårt nett. Nå kommer vi med tilbud til de som ennå ikke har fiber i Svolvær, Kabelvåg, Henningsvær, Leknes, Gravdal, Stamsund, Ballstad, Flakstad og Moskenes.